فروش ویژه آنتی ویروس نود 32 اورجینال نسخه اصلی با قیمت کاملا استثنایی



دزدی در روز روشن با سبکهای جدید !!!

در طول این سالها که مشغول بکار هستیم با انواع و اقسام مشتریان سر و کار داشته ایم . با ادب ، بی ادب ، متوقع و پر رو ، متین و با شخصیت ، خوش کلام و خوش صحبت ، بد دهن و بی تربیت ، خوش حساب و بد حساب ، خوش قول و بد قول و خلاصه اگر بخواهیم این انواع و اقسام را بشماریم زمان زیادی لازم است . امروز اما روی سخن و مطلب ما متوجه دسته دیگری از مشتریان است . مشتریان دزد !!! بله درست می شنوید ما کسبه همیشه با عده بسیار اندکی مشتری طرف حساب هستیم که به شغل شریف دزدی مشغول هستند و گهگاه که جیب مبارکشان خالی می شود سری به ما کسبه می زنند تا چیزی بدزدند و یا کاری انجام بدهند و پولی بابتش نپردازند .

Stolen

متاسفانه در طول سالهای گذشته تعداد این عزیزان دزد نه تنها کاهش نداشته بلکه بیشتر هم شده و صدالبته تجربه ما در شناسایی آنها نیز افزایش پیدا کرده است بطوریکه بعضی از مشتریانی که با چهره های خاص و سوالهای عجیب و غریب وارد کافی نت می شوند را سریعا بدون سوال و جواب رد میکنیم تا مبادا در این گیرودار به مشکلاتی از این دست بربخوریم . شاید شما عزیزان بپرسید چطور می شود از روی چهره و یا ار روی صحبت های یک نفر تشخیص داد که آیا حتی یک درصد امکان دارد او قصد دزدی و یا بلند کردن چیزی از محل کار شما را داشته باشد . خیلی ساده است !!! هرچند ما نمیتوانیم از روی چهره و یا حرف زدن کسی او را قضاوت کنیم و یا به او انگ بچسبانیم اما میشود لااقل با این کار جانب احتیاط را رعایت کرد و حتی با احتمال یک درصد از خطر فرار کرد .

افرادی که برای دزدی و یا بلند کردن چیزی به محل کار شما می آیند فرصت طلب هستند یعنی از پرت بودن حواس شما و یا مشغول کردن ذهن شما استفاده میکنند . برخلاف اینکه همه حس میکنند شاید در شلوغی این افراد حاضر می شوند و چیزی را با خود می برند یا به اصطلاح عامیانه بلند میکنند اینها معمولا دنبال خلوتی هستند تا مبادا دستشان در شلوغی رو شود . همیشه حواستان باشد که این مشتریان یکی از خدمات شما را نشانه می روند و ابتدا با سوال از آن شروع میکنند. مثلا در مورد آزمون سراسری می پرسند در صورتی که ظاهرشان اصلا به یک داوطلب کنکوری نمیخورد و یا سوالهای پرت و بدون فکر می پرسند طوری که شک میکنید آنها اصلا دانش آموز باشند . خیلی از آنها هنگام ورود ساکت می ایستند و مدام دور و اطراف را پایش میکنند ، آمار دوربین مدار بسته را می گیرند تا ببینند اصلا محل دوربین دارد یا خیر ، سر میچرخانند و داخل اتاقهایتان سرک میکشند و به تنها چیزی که حواسشان نیست شما هستید . در این مواقع برای دوری از خطر سریعا باید سیستمی داشته باشید که نگذارید یک مشتری معطل شود و وقت داشته باشد همه جوانب را بسنجد . یعنی حتی اگر ۷ مشتری بالای سرتان بود اصلا عجله نکنید . از تک تکشان بپرسید کارتان چیست ؟ آنهایی را که می شناسید محترمانه به یک سمت هدایت کنید ( مثلا بگویید کنارتان روی صندلی بنشینند و یا داخل اتاق انتظار منتظر بنشینند ) و آنهایی را هم که نمی شناسید سریعا با پرسیدن کارشان تعیین تکلیف کنید و نگذارید الکی محل کارتان شلوغ شود . در بسیاری از همین شلوغی هاست که خیلی از همین مشتریان می آیند و ۵ دقیقه می ایستند و آمار همه چیز را می گیرند و سپس بدون اینکه حرفی بزنند خارج می شوند و شما تا سر میچرخانید می بینید که یک مشتری نیست و نمیدانید اصلا برای چه به محل کار شما آمده بود ..

پس حواستان باشد که سریعا مشتریان را تفکیک کنید و سپس آنهایی را که کار غیرمرتبط و یا زمانبر دارند به ساعتهای بعد موکول کنید تا بدین صورت روی مشتریان ایستاده و نشسته محل کارتان مسلط باشید . حواستان باشد که اصلا درگیر سوالات پیچیده یک مشتری نشوید و ذهنتان را درگیر نکنید . کارهایتان را به نوبت برای هر مشتری انجام بدهید و عجله نداشته باشید چون گاهی در میان همین عجله ها کردن ها از دور و بر خود غافل شده و دچار سردرگمی می شوید و این بهترین چیز برای یک فرد فرصت طلب است تا در میان هیاهوی مشغله شما و ذهن شلوغ شما کار خودش را به سرانجام برساند .

در ادامه مثالهایی زنده که برای خود ما پیش آمده است را برایتان بازگو میکنم تا مقداری اهمیت قضیه برایتان روشن گردد : در تمامی این مثالها سعی کردیم تا نشان بدهیم حتی در مواردی که حس میکنید غیرضروری است باید هوشیار باشید …

مثال ۱

مشتری با یک کیسه ۱۰ کیلیویی برنج وارد کافی نت می شود ، میپرسد عکس را به چه قیمتی ظاهر میکنید ؟ (سوال شک برانگیز) مگر ما عکاسی هستیم ؟؟؟ میگویم ظاهر کردن عکس کار عکاسی هاست ما کافی نت هستیم و اگر بخواهی برایت پرینت میتوانم بگیریم . دوباره سوالش را عوض میکند یارانه ها را جداسازی میکنید ؟ (دقت کنید اکنون زمان جداسازی یارانه ها نیست ) …. دو سوال کاملا بی ربط به هم !!!! و کیسه برنجی که بجای اینکه آن را در دست بگیرد در بغل دارد ، اضطراب در کلماتش هویداست و اینکه اصلا نمیداند وارد کجا شده !!! شک میکنم !!! تا از مغازه پایین می رود من هم پشت سرش به سوپر مارکت بغلی می روم و میپرسم برنج از شما نبرده اند ؟ سریع نگاهی به پیشخوان مغازه اش میکند و میگوید ای وای یک گونی ۱۰ کیلیویی برده اند !!! سریع دزد را نشانش میدهم .. می دود و او را میگیرد !!!!

نکته ۱ : برخی مواقع برخی افراد دزد برای ردگم کردن وارد مغازه شما می شوند تا پس از دزدی آبها از آسیاب بخوابد و بعد سریع فرار کنند. در این مواقع سعی کنید اسیر پرسش ها و پاسخ های بیهوده این افراد نشوید چون آنها بدنبال تلف کردن وقت هستند نه انجام خدمات  پرداخت پول به شما

نکته ۲ : قرار نیست به همه چیز و همه کس بدبین باشیم و هر کس سوال بی ربط پرسید مشکوک شویم فقط هدفم از عنوان این مطلب این بود که هوشیار باشید و سرکار نروید ..

مثال ۲

مشتری سیستم شماره ۲ از پای صندلیش بلند می شود و سیستمش را حساب میکند و می رود ، بعد از بلند شدن او چند دقیقه نمیگذرد که حس میکنم مشتری سیستم ۳ یعنی سیستم کناری اش از جایش بلند شده و نوشته های روی دیوار و متن ها و شعرها را میخواند ، اول حس میکنم شاید دانلود دارد و سیستم را روی دانلود گذاشته و حالا برای رفع خستگی بلند شده تا قدمی بزند تا دانلودش تمام شود و سپس برود و یا دوباره بنشیند . سیستمش را با نرم افزار حساب و کتابم چک میکنم ، دانلودی ندارد چون نرم افزار dumeter دانلودی را نشان نمیدهد … ( شاید خسته شده و میخواهد کمی بایستد) اما کمی مشکوک است چرا که مدام میخواهد خودش را نزدیک سیستم کناری – سیستم شماره ۲-  کند !!! پس از چند دقیقه می نشیند و بعد بلند می شود می آید . پیش من و میگوید من یک لحظه بروم پایین برمیگردم (باز مشکوک می شوم ) طبق روال از او میخواهم هزینه سیستمش را حساب کند و بعد برود ، یک ۵۰۰۰ تومانی میدهد و می رود و بعد ۵ دقیقه برمیگردد … سه چهار دقیقه پای سیستم می نشیند (چکش میکنم فقط دارد موس را الکی تکان میدهد و کاری نمیکند ) و بلند می شود و می رود . ۲۰ دقیقه بعد مشتری زنگ می زند!!! الو آقا ببخشید من گوشی موبایلم رو فکر کنم روی میز جا گذاشته ام .. کدام میز !! میز شماره ۲ … پای میز شماره دو می روم … خبری از موبایل نیست … خانم مطمئنید ؟ بله یادم رفت ببرم روی میز جا گذاشته ام صددردصد …

دوربین مدار بسته را چک میکنم !!! بله .. درست است .

camera-007

کاربر شماره ۳ در یک چشم بهم زدن الکی بلند می شود و می ایستد و ژست خواندن شعرهای روی دیوار را می گیرد ، خودش را کم کم نزدیک میز شماره ۲ میکند و سپس در یک لحظه گوشی جا مانده مشتری را برمیدارد و داخل جیبش میگذارد … برای اینکه گوشی را بی دردسر بدزدد می آید و میگوید من بروم یک دقیقه پایین و برمیگردم و اینطوری گوشی را از صحنه جرم دور میکند و آن را پایین در ماشین و در جایی قایم میکند . دوباره برمیگردد و مینشیند تا من شک نکنم . الکی ۴ دقیقه پای سیستم وقت تلف میکند و بعد می رود !!! او یادش رفته بود اول که وارد شد داخل دفتر ما کد ملی و نام و نام خانوادگی نوشته و هم اینکه احساس نمیکرده ما دوربین مدار بسته داریم و حرکات و سکناتش در حال ضبط شدن است . خلاصه به لطف دوربین مداربسته و دفتر ثبت اسامی و کد ملی و همچنین پیگیری های خود ما بالاخره گوشی به صاحبش رسید وگرنه امکان برگشت به هیچ وجه وجود نداشت .

نکته : گاهی مواقع ریزترین حرکات مشتریان مانند بلند شدن و یا نشستن ، بیرون رفتن ، ایستادن و … را در نظر داشته باشید . حتما دوربین مداربسته داشته باشید تا در این مواقع جلوی سارقان را بگیرید .

مثال ۳

 مشتری وارد کافی نت می شود ، چهره موجهی ندارد ، در مورد خرید یک کامپیوتر سوال می پرسد ، به داخل اتاق راهنمایی اش میکنم . وارد اتاق می شود و چیزی حدود ۱۰ دقیقه از وقت همکاران من را بابت سوال و جواب و اینکه چی بخرم و چی نخرم و اینها میگیرد . حین توضیح همکارانم متوجه می شوم که او اصلا توجهی به توضیحات ندارد . کمی براندازش میکنم . یک کاپشن بلند پوشیده که بسیار باد کرده است … حین همین براندازها متوجه میشوم که گویا چیزی زیر کاپشنش قایم کرده است … حجم زیر کاپشنش غیر عادی است…  او را قبلا هم دیده بودم … در همین گیر و دار متوجه میشوم که چیزی را از مغازه های بالایی بلند کرده و زیر کاپشنش قایم کرده است و حالا اینجا آمده برای وقت تلف کردن ، آمده ۲۰ دقیقه بنشینند و الکی سوال بپرسد و وقت تلف کند و دست آخر هم برود تا بعد از این زمان آبها از آسیاب بیفتد و بعد با خیال راحت برود پی کارش … سریع به همکارانم اشاره میکنم که ردش کنند تا برود (خدا می داند مال چه بدختی را دزدیده است ) … با نگاهی طلب کارانه میگوید آقایان داشتند بهم توضیح میدادند شما چرا میگی کامپیوتر نمیفروشی ؟ من هم گفتم : ما اگر کامپیوتر نمیفروشیم برای خودمان دلیل داریم شما چرا جنس میخری زیر کاپشنت قایمش میکنی ؟ که با شنیدن این جمله کاملا منظور حرف من را فهمید و سریع رفت که رفت…

نکته : همین مشتری چندین مرتبه دیگر مراجعه کرد برای کارهای دیگر که اصلا نگذاشتم از درب کافی نت داخل بیاید و سریع با گفتن کلمه نداریم و نمیشه ردش کردم و علاوه بر آن پس از رفتنش با نشان دادنش به کسبه و دیگر همکاران و همسایه ها به آنها تذکر دادم مراقب این آدم باشند …

مثال ۴ :

مشتری وارد کافی نت می شود و مثلا کپی میخواهد و یا کار اینترنتی دارد و یا ثبت نام دارد و یا تحقیق میخواهد و هر کار دیگری که فکرش را بکنید . میگوید اجازه بدهید از ماشین پولش رو بیارم و بیام . این رفتن همانا و برنگشتن همانا !!! شاید بالای ده بار این اتفاق برای ما افتاده باشد و هر بار هم درس عبرت از مرتبه قبلی نگرفته ایم که برگه های طرف را نگه داریم تا سریعا هزینه را برای ما بیاورد . تجربه به ما ثابت کرده وقتی برگه طرف را گرو نگه میدارید ده دقیقه ای پول شما را می آورند اما گاهی مواقع بخاطر احترام به شخصیت افراد و اینکه مبادا به آنها بربخورد برگه شان را نگاه نمیداریم و اتفاقا همانهایی که حس میکنید با شخصیت تر هستند شما را دور می زنند و در روز روشن شما را میپیچانند و پول شما را نمیدهند . متاسفانه این عادت زشت بارها و بارها برای ما تکرار شده است و گویا برای این دسته از مشتریان هم دزدی با این شیوه جذاب و جالب ، چرا که عین آب خوردن در روز روشن هزینه شما را نمی پردازند و فرار را بر قرار ترجیح میدهند .

نکته : در کار و کسب با هیچ کس حتی با رفقیتان هم تعارف نداشته باشید . آدمهای دودره باز و بدحساب اینقدر نه شنیده اند که اگر شما هم به آنها نه بگویید اتفاقی نمی افتد . مسئله اصلی این است که ما میخواهیم به مشتریان احترام بگذاریم ولی متاسفانه برخی از آنها سوء استفاده میکنند که می بایست در این موارد کاری بسیار رک بود و تعارف نداشت . اگر کسی ۱۰ هزار تومان کم دارد برگه هایش را نگاه دارید و تعارف نکنید چون بارها داشته ایم افرادی را که پول کم آورده اند و ما با احترام برگه هایشان را بهشان داده ایم که بروند بقیه پول را بیاورند و اما دریغ از اینکه پولی برای شما بیاورند !!! اما آنهایی که برگه هایشان گرو نزد شما می ماند هنوز از پله پایین نرفته پول شما را پس می آورند .

مثال ۵ :

بلند کردن و یا دزدیدن یا به اصطلاح کف رفتن گوشی موبایل از روی میز از قدیم الایام در میان دزدان و سارقان مرسوم بوده و اکنون نیز هست . یعنی برخی از این سارقان فقط به این نیت وارد مغازه ها می شوند که به احتمال یک درصد طرف پشت میز نباشد و گوشی و یا وسیله ای دم دست باشد و اینطوری آن را بدزدند برای همین همیشه حواستان در اینجور مواقع جمع باشد .خود ما نیز مورد سرقت این دزدان بی شرف واقع شده ایم و یک مرتبه گوشی موبایلمان را از روی میز برداشته اند آنهم فقط بخاطر ۱۰ ثانیه غفلت و پشت میز نبودن !!! برای همین همیشه حواستان باشد که اشیاء و لوازم قیمتی و قابل حملی چون موبایل و … را دم دست نگذارید و حتی اگر خواستید لحظاتی هرچند اندک پشت میز نباشید محافظت از میزتان را به همکاران و یا دوستان و یا مشتریان قابل اعتماد بسپارید چون یک لحظه غفلت کافی است تا موبایل شما وارد بازارهای فروش غیرقانونی دزدان موبایل شود و دیگر دستتان به هیچ جا بند نخواهد بود .

mobile-phones

***************************

در خاتمه باید اشاره کنم که هدف از نوشتن این مطلب این بود که بگوییم اینروزها باید هوشیارتر عمل کرد تا راه دزدی و سرقت را از این آدمهای از خدا بی خبر گرفت و نگذاشت پول ،سرمایه و یا وسیله ای که ما به زحمت آن را خریداری کرده ایم براحتی آب خوردن نصیب این انسانهای پلید شود . اگر همه ما مسئولانه تر و هوشیارتر عمل کنیم دیگر شاهد چنین مسائلی در جامعه نخواهیم بود هرچند گاهی وقتها اتفاقاتی می افتد که دیگر هوشیاری و بیداری و دوربین مداربسته و دفتر ثبت اسامی و … هم جوابگو نیستند ولی باز هم با مراقبت و هوشیاری بیشتر شاید بتواند درصد بروز خطر را کاهش داد .

مدیر سایت

مدیر سایت

کافی نت ولیعصر کرج با بیش از ۱۰ سال سابقه و ۲۰ سال تجربه در زمینه کامپیوتر و اینترنت

More Posts

۵ دیدگاه برای این نوشته

  1. سعید گفت:

    سلام

    آقا من کلی کیف میکنم از این ادبیات شما
    کلا خیلی زیبا و رو حساب می نویسی
    جمله بندی، استعادره، تشبیه و …. همه چیز رو حسابه

    مغز مطلب که سر جای خودش

    خسته نباشید

    • مدیر سایت مدیر سایت گفت:

      با سلام . از قدیم گفتند مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد . دلیل نوشتن های ما مخاطبان و دوستان خوبی چون شما هستند که بصورت حرفه ای مطالب را میخوانند و به نکات ریز هم توجه میکنند و این باعث خوشحالی ماست . امیدواریم که بتونیم رضایت شما رو جلب کنیم و دوباره به سایت خودتون سر بزنید … با سپاس از شما

  2. میلاد شعبانی گفت:

    سلام
    با تشکر از مطالب زیبا و مفهومی تان

  3. وحید گفت:

    سلام عزیز
    منم کافی نت دارم، دقیقا ما هم همین مشکلات رو داریم اصلا یه جورایی نمیشه به کسی اعتماد کرد
    ما که رودروایسی رو کنار گذاشتیم کسی که نمیشناسیم یه قیافش قلط اندازه رو اصلا راه نمی دیم.
    ممنون از بیان خوبت

فرستادن دیدگاه